neděle 2. února 2014

ROZVOJ KREATIVITY A TVOŘIVOSTI



ROZVOJ  KREATIVITY  A  TVOŘIVOSTI
        Kreativita, nebo chceme-li rozvoj představivosti a tvořivosti, jsou dovednosti, které jsou zakořeněné hluboko v každém z nás. Jde jen o to, rozvíjet je správnou formou. Někteří mají tento dar od přírody a díky svému skvělému pozorovacímu talentu a představivosti dokážou vykouzlit úplné skvosty snad ze všeho. Ostatní, kteří tímto darem neoplývají, potřebují jen vnímat a pozorovat. Pokud pak dostanou jasně daný recept, který je stejně potřebný jako například na pečení dortu, kdy potřebujeme znát přesné složení surovin, jejich množství, způsob zpracování, dobu pečení apod., tak podobnými recepty/návody je možné s dětmi vytvářet vše, na co se lidská mysl právě dokáže zaměřit. Je ovšem nutné dodržovat určité zásady. 




      I.             
Nic není nemožné, pokud to dopředu nevzdám
   II.             
Nebát se experimentovat
III.             
Znát přesné složení
IV.             
Znát postup
   V.             
Vidět svůj výsledek tvoření ještě dříve, než bude hotov
VI.             
Trpělivost
VII.             
Precisnost
VIII.             
Věřit, že to dokážu
IX.             
Udělat pro zdárný výsledek maximum
   X.             
Dílo vždy dokončit

Na základě požití všech těchto 10 zásad pak dokáže každý tvořit cokoliv z čehokoliv. Materiálů, které svět pro tvoření nabízí je nespočet, stejně jako variant, postupů, technik a samozřejmě i výsledků. Pokud se bavíme o tvorbě a tvoření hlavně s dětmi, je nutné je v prvé řadě správně vést a inspirovat. Mnoho rodičů se ovšem obává např. o bezpečí dítěte v případě, že má použít, jehlu, nůžky, nůž, sklo, nebo cokoliv jiného. Jiní mají třeba hrůzu z použití horké plotny, zapálené svíčky, tavicí pistole apod. Tyto obavy ale rázem zmizí, pokud děti dokážete předem na veškeré nebezpečí, které na ně číhá vhodně upozornit a tvořit vše společně. Podle vyspělosti a věku dítěte pak už sami dokážete podvědomě určit, s kterým předmětem už může začít pracovat sám a s kterým mu musíte ještě pomoci.
JEHLA:

Při používání jehly je vhodné v začátcích vždy postupovat na základě příkladu. Ukážete dítěti, jak jehlu uchopit, jak do otvoru navléci nit, jak ji držet a nakonec šít. V případě, že dojde při práci díky nepozornosti k píchnutí se o jehlu, uklidněte pouze dítě, se slovy: „ Je to podobné, jako kdyby nás píchla včelka. Nic to není. Pojď, opláchneme to pod vodou a za chvilku ani nebudeš vědět, že si se píchl/a“. Hlavně hned dítě nelitujte, nefoukejte bebí a neběhejte hned pro náplast! Chybami se člověk učí již od narození a je to přirozená škola života.
NŮŽKY:

Pokud budete pracovat s nůžkami, kupujte zásadně určené pro leváky nebo praváky s kulatými konci. Pro začátky je vhodné dětem ukazovat, co vše lze s nůžkami tvořit. Příklad: Přeložte několikrát čtvercový papír a vystříhejte do něj několik různých otvorů. Poté papír rozložte a ukažte dítěti, co jste vytvořili. Pak ho nechte pracovat podle vzoru a předlohy samostatně.

NŮŽ:

Pokud budete pracovat s nožem, kupujte výsuvné lámací nože menších velikostí a nejprve učte dítě řezat papír podle pravítka na pevné podložce nebo prkénku. V začátcích můžete vést jeho ruku, než si osvojí techniku. Až techniku zvládne, můžete vyzkoušet řezat různě silné látky a jiné materiály, aby se s nimi dítě sžilo.




SKLO:

Pokud chcete pracovat se sklem, na které třeba připravujete společné výtvory pomocí barev na sklo, sádry, popř. jiné hmoty, kupujte sklo zásadně se silnějším pláštěm. Viz. třeba sklenice na zavařování, nebo od přesnídávek jsou pro tuto práci ideální. Sklo odkládejte vždy do středu stolu, aby v případě nepozornosti, nedošlo k nechtěnnému rozbití a následně k úrazu.


AKTIVITY NA SPORÁKU:

U aktivit, kdy je nutné použít sporák, např. při vaření moduritu, nebo přípravě jakéhokoliv pokrmu pracujte vždy společně. Nikdy neodcházejte od plotny bez dítěte, i kdybyste měli položený telefon třeba jen dva metry od něj! Stejně tak, pokud vám doma někdo zazvoní na zvonek a vy chcete pouze otevřít, nebo odzvonit. Dítě si vždy vezměte s sebou!!! I jediná vteřina nepozornosti může znamenat velké problémy! Proto tyto  zásady nikdy nepodceňujte a neporušujte!
SVÍČKA:

Je z další zajímavých materiálů, s kterými je dítě nutné průběžně seznamovat. Svíčka nám dodává teplo, světlo a rozehřátým voskem se dá velmi dobře tvořit. Je nutné ale dodržovat určité zásady bezpečnosti. Pokud bude například dětská zvědavost více než neoblomná, můžete klidně část rozehřátého vosku vylít na papír, který pak přeložíte a vytvoříte tak nějaký zrcadlový reliéf. Nechte dítě, ať se reliéfu dotkne. Pouze dotykem zjistí, že i když vosk díky otištění ztratil svoji nejvyšší tavicí teplotu, přesto dítě ucítí, že hřeje. Tím si nejlépe zapamatuje, že vosk je po rozehřátí horký. Na zhasínání svíček používejte zakoupené zhasínací zvonky. Při sfoukávání svíček totiž hrozí rozstříknutí roztaveného vosku po okolí. Proto to neukazujte ani dětem. Zhasínání nasliněnými prsty ukazujte dětem až v období, kdy nastoupí do školy, ne dříve!
TAVICÍ PISTOLE:

S tavicí pistolí děti seznamujte postupně na základě společných aktivit, aby se seznámilo v prvé řadě s její funkčností. Seznamte ho s horkou tavicí hmotou, která funguje na jiné bázi, než tuhé lepidlo, či bílá lepicí pasta. Ukažte mu rozdíly mezi jednotlivými komponenty, které budete při tvoření používat. Dítě se s nimi velmi rychle sblíží a díky svému skvělému pozorovacímu talentu dokáže po pár ukázkách tyto schopnosti rychle využívat. 

Citáty o kreativitě a tvořivosti člověka:
Neznámý:  Lepší blázen s nápady, nežli blbec bez fantazie... !
Oscar Wilde:  Zásadovost je posledním útočištěm lidí bez představivosti.
Joye Reiman:  Odchýlit se od norem znamená, že na to musíte mít. Než začnete být tvořivý, musíte být odvážní. Tvořivost je osud, ale odvaha je cestou.
Albert Einstein:  Představivost je důležitější než vědomosti.
Lester Thurow:  Společnost, která si ze všeho nejvíc váží pořádku, nebude tvůrčí. Bez správné míry pořádku se tvořivost začne ztrácet jako v nějaké černé díře.
Pablo Picasso:  Vše, co si dokážete představit je skutečné.
Jonas Ridderstrale:  Na dně hlavního proudu řeky nacházíme pouze průměrnost.
Paul Allaire:  Abyste mohli dělat věci jinak, musíte je jinak i vidět.
Napoleon Bonaparte:  Představivost vládne světu.
Linus Pauling:  Nejlepší cesta jak mít dobrý nápad, je mít hodně nápadů.

 Na závěr vás chci jen ujistit, že na nic na světě není nemožné, pokud to dopředu nevzdáme. Vy už nemusíte být na vše sami   a ke všemu se společně postupem času dostaneme. Povedu vás krok za krokem tak, že vy i vaše děti tyto aktivity začnou nejen zbožňovat, ale začnou je i sami vyhledávat. Pak už nebudete muset neustále dokola řešit, proč moje dítě pořád sedí u počítače a je jak zhypnotizované z nějaké počítačové hry, nebo když tráví několik hodin denně u televize a ani vás nevnímá.  Až bude vše  připraveno na odstartování, ukážu vám svět, který si všichni zamilujete. Svět plný barev, představivosti, kreativity a nápadů. Buďte trpěliví a sdílejte prosím tyto články mezi všechny své známé, ať můžeme společně udělat svět mnohem, mnohem zábavnější a šťastnější nám všem. Připravuji pro vás koncept, který si nejen zamilujete, ale stane  i vaší součástí života. Nejprve je ale nutné projít společně teorií, abychom se mohli vrhnout do praxe. Berte to ode mě jako bonus, který ode mě zde máte k dispozici úplně Z Dar Ma. (Protože Z tohoto Daru skutečně Máte....co získat.) A čeká vás toho mnohem víc, proto zůstaňte na příjmu, neboť se máte na co těšit.
S láskou a úctou váš trenér Radovan
Čtěte prosím pozorně vše, co se zde dozvíte a pište o všem, co vás zajímá do komentářů nebo na email: radovan@jak-na-deti.cz
Díky za váš zájem i podporu.