ROZVOJ KREATIVITY A TVOŘIVOSTI
Kreativita, nebo
chceme-li rozvoj představivosti a tvořivosti, jsou dovednosti, které jsou
zakořeněné hluboko v každém z nás. Jde jen o to, rozvíjet je správnou
formou. Někteří mají tento dar od přírody a díky svému skvělému pozorovacímu
talentu a představivosti dokážou vykouzlit úplné skvosty snad ze všeho.
Ostatní, kteří tímto darem neoplývají, potřebují jen vnímat a pozorovat. Pokud
pak dostanou jasně daný recept, který je stejně potřebný jako například na
pečení dortu, kdy potřebujeme znát přesné složení surovin, jejich množství,
způsob zpracování, dobu pečení apod., tak podobnými recepty/návody je možné
s dětmi vytvářet vše, na co se lidská mysl právě dokáže zaměřit. Je ovšem
nutné dodržovat určité zásady.
I.
|
Nic
není nemožné, pokud to dopředu nevzdám
|
II.
|
Nebát
se experimentovat
|
III.
|
Znát
přesné složení
|
IV.
|
Znát
postup
|
V.
|
Vidět
svůj výsledek tvoření ještě dříve, než bude hotov
|
VI.
|
Trpělivost
|
VII.
|
Precisnost
|
VIII.
|
Věřit,
že to dokážu
|
IX.
|
Udělat
pro zdárný výsledek maximum
|
X.
|
Dílo
vždy dokončit
|
Na základě požití všech
těchto 10 zásad pak dokáže každý tvořit cokoliv z čehokoliv. Materiálů,
které svět pro tvoření nabízí je nespočet, stejně jako variant, postupů,
technik a samozřejmě i výsledků. Pokud se bavíme o tvorbě a tvoření hlavně s dětmi,
je nutné je v prvé řadě správně vést a inspirovat. Mnoho rodičů se ovšem
obává např. o bezpečí dítěte v případě, že má použít, jehlu, nůžky, nůž,
sklo, nebo cokoliv jiného. Jiní mají třeba hrůzu z použití horké plotny, zapálené svíčky, tavicí
pistole apod. Tyto obavy ale rázem zmizí, pokud děti dokážete předem na veškeré
nebezpečí, které na ně číhá vhodně upozornit a tvořit vše společně. Podle
vyspělosti a věku dítěte pak už sami dokážete podvědomě určit, s kterým
předmětem už může začít pracovat sám a s kterým mu musíte ještě pomoci.
JEHLA:
Při používání jehly je
vhodné v začátcích vždy postupovat na základě příkladu. Ukážete dítěti,
jak jehlu uchopit, jak do otvoru navléci nit, jak ji držet a nakonec šít.
V případě, že dojde při práci díky nepozornosti k píchnutí se o
jehlu, uklidněte pouze dítě, se slovy: „ Je to podobné, jako kdyby nás píchla
včelka. Nic to není. Pojď, opláchneme to pod vodou a za chvilku ani nebudeš
vědět, že si se píchl/a“. Hlavně hned dítě nelitujte, nefoukejte bebí a neběhejte hned pro
náplast! Chybami se člověk učí již od narození a je to přirozená škola života.
NŮŽKY:
Pokud budete pracovat
s nůžkami, kupujte zásadně určené pro leváky nebo praváky s kulatými
konci. Pro začátky je vhodné dětem ukazovat, co vše lze s nůžkami tvořit.
Příklad: Přeložte několikrát čtvercový papír a vystříhejte do něj několik
různých otvorů. Poté papír rozložte a ukažte dítěti, co jste vytvořili. Pak ho
nechte pracovat podle vzoru a předlohy samostatně.
NŮŽ:
Pokud budete pracovat
s nožem, kupujte výsuvné lámací nože menších velikostí a nejprve učte dítě
řezat papír podle pravítka na pevné podložce nebo prkénku. V začátcích
můžete vést jeho ruku, než si osvojí techniku. Až techniku zvládne, můžete
vyzkoušet řezat různě silné látky a jiné materiály, aby se s nimi dítě sžilo.
SKLO:
Pokud chcete pracovat
se sklem, na které třeba připravujete společné výtvory pomocí barev na sklo, sádry, popř. jiné hmoty,
kupujte sklo zásadně se silnějším pláštěm. Viz. třeba sklenice na zavařování,
nebo od přesnídávek jsou pro tuto práci ideální. Sklo odkládejte vždy do středu
stolu, aby v případě nepozornosti, nedošlo k nechtěnnému rozbití a následně k úrazu.
AKTIVITY NA SPORÁKU:
U aktivit, kdy je nutné
použít sporák, např. při vaření moduritu, nebo přípravě jakéhokoliv pokrmu
pracujte vždy společně. Nikdy neodcházejte od plotny bez dítěte, i kdybyste
měli položený telefon třeba jen dva metry od něj! Stejně tak, pokud vám doma
někdo zazvoní na zvonek a vy chcete pouze otevřít, nebo odzvonit. Dítě si vždy
vezměte s sebou!!! I jediná vteřina nepozornosti může znamenat velké
problémy! Proto tyto zásady nikdy nepodceňujte a neporušujte!
SVÍČKA:
Je z další
zajímavých materiálů, s kterými je dítě nutné průběžně seznamovat. Svíčka
nám dodává teplo, světlo a rozehřátým voskem se dá velmi dobře tvořit. Je nutné
ale dodržovat určité zásady bezpečnosti. Pokud bude například dětská zvědavost
více než neoblomná, můžete klidně část rozehřátého vosku vylít na papír, který
pak přeložíte a vytvoříte tak nějaký zrcadlový reliéf. Nechte dítě, ať se
reliéfu dotkne. Pouze dotykem zjistí, že i když vosk díky otištění ztratil
svoji nejvyšší tavicí teplotu, přesto dítě ucítí, že hřeje. Tím si nejlépe
zapamatuje, že vosk je po rozehřátí horký. Na zhasínání svíček používejte zakoupené
zhasínací zvonky. Při sfoukávání svíček totiž hrozí rozstříknutí roztaveného
vosku po okolí. Proto to neukazujte ani dětem. Zhasínání nasliněnými prsty ukazujte dětem až v období,
kdy nastoupí do školy, ne dříve!
TAVICÍ PISTOLE:
S tavicí pistolí
děti seznamujte postupně na základě společných aktivit, aby se seznámilo
v prvé řadě s její funkčností. Seznamte ho s horkou tavicí hmotou,
která funguje na jiné bázi, než tuhé lepidlo, či bílá lepicí pasta. Ukažte mu rozdíly
mezi jednotlivými komponenty, které budete při tvoření používat. Dítě se
s nimi velmi rychle sblíží a díky svému skvělému pozorovacímu talentu
dokáže po pár ukázkách tyto schopnosti rychle využívat.
Citáty
o kreativitě a tvořivosti člověka:
Neznámý: Lepší blázen s nápady, nežli
blbec bez fantazie... !
Oscar Wilde: Zásadovost je posledním
útočištěm lidí bez představivosti.
Joye Reiman: Odchýlit se od norem znamená,
že na to musíte mít. Než začnete být tvořivý, musíte být odvážní. Tvořivost je
osud, ale odvaha je cestou.
Albert
Einstein:
Představivost je důležitější než vědomosti.
Lester
Thurow:
Společnost, která si ze všeho nejvíc váží pořádku, nebude tvůrčí. Bez správné
míry pořádku se tvořivost začne ztrácet jako v nějaké černé díře.
Pablo
Picasso: Vše,
co si dokážete představit je skutečné.
Jonas
Ridderstrale: Na
dně hlavního proudu řeky nacházíme pouze průměrnost.
Paul
Allaire:
Abyste mohli dělat věci jinak, musíte je jinak i vidět.
Napoleon
Bonaparte:
Představivost vládne světu.
Linus
Pauling:
Nejlepší cesta jak mít dobrý nápad, je mít hodně nápadů.
Na závěr vás chci jen ujistit, že na nic na světě není nemožné, pokud to dopředu nevzdáme. Vy už nemusíte
být na vše sami a ke všemu se společně postupem času dostaneme. Povedu vás krok za
krokem tak, že vy i vaše děti tyto aktivity začnou nejen zbožňovat, ale začnou
je i sami vyhledávat. Pak už nebudete muset neustále dokola řešit,
proč moje dítě pořád sedí u počítače a je jak zhypnotizované z nějaké
počítačové hry, nebo když tráví několik hodin denně u televize a ani vás nevnímá. Až
bude vše připraveno na odstartování, ukážu vám svět, který si všichni zamilujete. Svět plný
barev, představivosti, kreativity a nápadů. Buďte trpěliví a sdílejte prosím
tyto články mezi všechny své známé, ať můžeme společně udělat svět mnohem,
mnohem zábavnější a šťastnější nám všem. Připravuji pro vás koncept, který si nejen zamilujete, ale stane i vaší součástí života. Nejprve je ale nutné projít společně teorií, abychom se mohli vrhnout do praxe. Berte to ode mě jako bonus, který ode mě zde máte k dispozici úplně Z Dar Ma. (Protože Z tohoto Daru skutečně Máte....co získat.) A čeká vás toho mnohem víc, proto zůstaňte na příjmu, neboť se máte na co těšit.
S láskou a úctou váš trenér Radovan
Čtěte prosím pozorně vše, co se zde dozvíte a pište o všem, co vás
zajímá do komentářů nebo na email: radovan@jak-na-deti.cz
Díky za váš zájem i podporu.