PRINCIPY TVOŘIVOSTI
V prvé řadě se podíváme
na principy tvořivosti poněkud z teoretického pohledu i to, jak a co
nás ovlivňuje a proč, a nakonec si ukážeme několik příkladů ze života. Tvořivost
neboli také kreativita je aktivita, která přináší dosud neznámé a společensky hodnotné výtvory.
Tvůrčí proces není determinovaný, proto člověk předem ani nezná přesné
prostupy. Proto také mnohdy obsahuje prvky nejistoty a strachu.
tvořivost nižšího stupně – vytváření nových spojení,
kombinací prvků, které již existují, rozkládání zásad, pojmů, které jsou již
vytvořené, aplikace v nových oblastech atd.
tvořivost vyššího stupně – vytváření nových, cenných prvků,
které jsou základem vnitřní tvořivosti (teorie relativity)
Psychologické zkoumání tvůrčího myšlení je
psychologická analýza osobnosti tvůrce a její postavení v tvůrčím procesu.
Tvořivá činnost se tradičně dělí na uměleckou a vědecko-technickou. Je chápána
jako schopnost tvořit, jako přístup k řešení problémů. Je dána stupnice
podle hloubky a rozsahu tvůrčí potence:
expresivní kreativita – nejjednodušší, u dětí
produktivní kreativita – řemeslná tvořivost
invenční kreativita – originální nápad
v technických projektech, hudbě
inovační kreativita – nové postupy ve vědě, technice i
umění
emergetivní kreativita – zcela nové ideje, objevy na
nejvyšší vědecké a umělecké úrovni
Kreativita závisí na schopnostech, které nazýváme divergentní myšlení. Jde v něm hlavně o plynulost, pružnost a originalitu myšlení. Neomezuje se na zafixované a tradiční stereotypy, kde dochází k různým řešením téhož úkolu. Kdežto konvergentní myšlení je spojeno s tradičním procesem učení – osvojení si nových poznatků shromážděných předchozími generacemi. A to jsou ty naše naučené programy, které jsme převzali z předchozí výchovy.
Kreativita závisí na schopnostech, které nazýváme divergentní myšlení. Jde v něm hlavně o plynulost, pružnost a originalitu myšlení. Neomezuje se na zafixované a tradiční stereotypy, kde dochází k různým řešením téhož úkolu. Kdežto konvergentní myšlení je spojeno s tradičním procesem učení – osvojení si nových poznatků shromážděných předchozími generacemi. A to jsou ty naše naučené programy, které jsme převzali z předchozí výchovy.
Základní schopnosti podmiňující
tvořivost
problémová senzitivita – schopnost poznávat problémy
a akceptovat netradiční přístupy k jejich řešení
flexibilita – schopnost pružně měnit způsoby a
východiska myšlení
fluence – schopnost vytvářet větší
množství hypotéz, idejí, myšlenek a koncepcí
originalita – schopnost formulovat novou,
netradiční myšlenku, řešení či rozhodnutí
elaborace – schopnost vypracovat detaily
plánu, uplatňovat proporce a vyváženost
redefinice – schopnost měnit strukturu
dat a uplatnit i extrémní řešení, výjimečné
Existují i neintelektové faktory tvořivosti (fantazie, citlivost, nekonformita aj.) Ty velmi pozitivně přispívají k vyšší kreativitě a tvořivosti jako takové. Lidé s tvořivými schopnostmi se odpoutávají od stereotypů, preferují riziko a nejistotu v zájmu nových poznatků a zkušeností. Moderní psychologické teorie zahrnují tvořivost do definice inteligence. A protože každé dítě dokáže být tvořivé, postupně se dostaneme i k tomu, jakým způsobem děti motivovat k tak důležité a zásadní činnosti pro jejich přirozený vývoj a schopnosti.
Existují i neintelektové faktory tvořivosti (fantazie, citlivost, nekonformita aj.) Ty velmi pozitivně přispívají k vyšší kreativitě a tvořivosti jako takové. Lidé s tvořivými schopnostmi se odpoutávají od stereotypů, preferují riziko a nejistotu v zájmu nových poznatků a zkušeností. Moderní psychologické teorie zahrnují tvořivost do definice inteligence. A protože každé dítě dokáže být tvořivé, postupně se dostaneme i k tomu, jakým způsobem děti motivovat k tak důležité a zásadní činnosti pro jejich přirozený vývoj a schopnosti.
Uvedu malý příklad ze života nás dospělých se zaměřením
na obchod.
Představte si, že jste šéfy velké firmy a potřebujete
do svého týmu vybrat schopné lidi. Připravíte tedy konkurz i zadání, které mají
uchazeči o místo zpracovat. Zadání bude zaměřené řekněme na motivování
zaměstnanců jiným způsobem, než hodinovou sazbou. A 95% lidí na konkurzu vám do
dotazníku napíší, že to lze zařídit prémiemi a osobním ohodnocením. Zbylých 5%
ovšem přidá ještě procenta ze zisku firmy, rodinnou dovolenou pro nejlepší 3 zaměstnance
firmy apod.
Co bude vaším největším ukazatelem při výběru? To, že vám 95% lidí navrhuje to, co už sami víte, nebo zbylých 5%, kteří vám sice nabízejí návrh, který vás bude stát další peníze, ale zároveň se vám zvedne produktivita a zisk firmy? Dáte přednost spolupráci ve firmě všem zúčastněným, protože budou hmotně zainteresovaní do společného podniku jako jedna rodina a pokud se zvýší příjmy vám, tak jim také? Protože si moc dobře uvědomíte, že bez jejich přičinění byste to nezvládli? Dáte přednost člověku, který s vámi se vším bude souhlasit, i když bude přesvědčen, že některé vaše návrhy nejsou zrovna správné? Nebo spíše člověku, který vám bude oponovat, nesplní každý váš příkaz a spíše vám navrhne jiné alternativnější řešení? Zkuste o tom chvilku přemýšlet a převeďte si si to na malé děti, až budete znát odpověď.
Uvedu další příklad ze života, tentokrát ve vztahu nás dospělých k dětem.
Máte raději hodné děti, nebo zlobivé děti? To je
otázka co? Tak si to převeďte do dospělosti vašich dětí v předchozím příkladu.
Pokud vám tedy všechno dítě odkývá, neprotestuje a vy o něm pomalu ani nevíte,
tak jak se uchytí v životě, pokud nebudete podporovat jeho vlastní názor?
Všechno odkývá, odsouhlasí a co se stane. Až bude dospělé, jeho šéf dá přednost kreativnějšímu,
protože hýří nápady a ne se vším hned souhlasí. Už chápete tu neskutečnou
spojitost výchovy v dětství, dospívání a připravování na život v dospělosti?
Pokud tedy doma neustále bojujete se „zlobivými“ dětmi, tak těchto bojů
zanechte a raději je začněte podporovat v jejich vlastních názorech, i
když s nimi nebude vždy ztotožněny. Dítě s vámi nemusí vždy
souhlasit, stejně jako vy nemusíte souhlasit se vším, co chce, nebo co udělá.
Pokud k sobě ale začnete přistupovat v přátelském duchu s porozuměním,
můžete se společně mnohému naučit.
Přeji vám všem hodně štěstí na cestě poznání a budu moc rád, pokud tento ojedinělý projekt „JAK NA DĚTI“ budete všude podporovat a šířit, protože si to zasloužíte všichni včetně vašich dětí. Co to je? Vědět i to, co nás nikdy nikdo neučil. Jedině tak se totiž dostanete společně mnohem, mnohem dál. Pište do komentářů podporujte FB stránky a pište i na email: radovan@jak-na-deti.cz
Přeji vám všem hodně štěstí na cestě poznání a budu moc rád, pokud tento ojedinělý projekt „JAK NA DĚTI“ budete všude podporovat a šířit, protože si to zasloužíte všichni včetně vašich dětí. Co to je? Vědět i to, co nás nikdy nikdo neučil. Jedině tak se totiž dostanete společně mnohem, mnohem dál. Pište do komentářů podporujte FB stránky a pište i na email: radovan@jak-na-deti.cz
S láskou a úctou váš trenér Radovan