ČÍM JEDÍ DĚTI NEJRADĚJI?
Teď si asi říkáte, co je to za hloupou otázku? No to je snad jasné každému. Ústy přece, že? No, není to tak úplně pravda, neboť dětský svět je plný fantazie a barev. A ten je nutné kreativně nejen podporovat, ale hlavně vnímat. Co myslíte, že se stane, když koupíte dítěti nějaké ovoce a dáte jej před něj na stůl? Chvilku na něj bude koukat, a když nevydržíte a pobídnete ho, aby si vzalo, mnoho z dětí odmítne. Proč? Neláká je to, protože je to jen fádně uspořádané ovoce do mísy, které jim nic neříká. A velmi často se spíše setkáte s výmluvou, že to, či ono nejedí. Pokud si ovšem dáte tu práci a s láskou a úsměvem dokážete z několika kousků ovoce vytvořit jakýkoliv pestrobarevný obraz, z 99% vám to dítě slupne na posezení a ještě bude chtít přidat.
Teď si asi říkáte, co je to za hloupou otázku? No to je snad jasné každému. Ústy přece, že? No, není to tak úplně pravda, neboť dětský svět je plný fantazie a barev. A ten je nutné kreativně nejen podporovat, ale hlavně vnímat. Co myslíte, že se stane, když koupíte dítěti nějaké ovoce a dáte jej před něj na stůl? Chvilku na něj bude koukat, a když nevydržíte a pobídnete ho, aby si vzalo, mnoho z dětí odmítne. Proč? Neláká je to, protože je to jen fádně uspořádané ovoce do mísy, které jim nic neříká. A velmi často se spíše setkáte s výmluvou, že to, či ono nejedí. Pokud si ovšem dáte tu práci a s láskou a úsměvem dokážete z několika kousků ovoce vytvořit jakýkoliv pestrobarevný obraz, z 99% vám to dítě slupne na posezení a ještě bude chtít přidat.
Ze zkušenosti vám mohu potvrdit,
že co se stravy u dětí týče, tak vždy dají přednost tomu, co se jim líbí, voní,
vypadá lákavě a hravě. Všeobecně lze říci, že děti moc nemusí ryby, (přestože
je tolik potřebují), luštěniny a v neposlední řadě polévky. Dochází pak k začarovanému
kruhu, kdy rodiče i kuchařky ve školkách, nebo školách zkoušejí mnoho receptů,
jak přesvědčit děti, aby to či ono snědly. A na scénu nastupuje plýtvání. Je samozřejmě jednodušší a
pohodlnější dát dětem smažené hranolky, párek v rohlíku, nebo
hamburger, když jsou na každém rohu k mání. Otázka ovšem zůstává, co tím
děti získají a co tím naopak ztratí. Tak jako tak, se na ně konzumace takové
potravy dříve či později podepíše.
Nákupy polotovarů se v české republice za poslední tři roky zdvojnásobily. Z toho také vyplývá, že jsme vědomě přijali společenský tlak, nechat se ovládat uspěchanou dobou. Pokud na to ale nepřistoupíme a sami si určíme pravidla hry, můžeme začít tvořivě spolupracovat např. o víkendech, kdy je na vše více času.
Nákupy polotovarů se v české republice za poslední tři roky zdvojnásobily. Z toho také vyplývá, že jsme vědomě přijali společenský tlak, nechat se ovládat uspěchanou dobou. Pokud na to ale nepřistoupíme a sami si určíme pravidla hry, můžeme začít tvořivě spolupracovat např. o víkendech, kdy je na vše více času.
Jak to ale udělat, aby děti
začaly sami toužit po jídle, které jim zrovna moc nejede? Začněte si společně
hrát na kuchaře a dejte průchod kreativnímu tvoření. Čím více budete hravější a
nápaditější, tím zajímavější výtvory dokážete společně s dětmi vykouzlit.
Tím, že se děti aktivně zapojí do tvoření, sami se budou těšit na očekávaný
výsledek. Pokud děti odmítají například jíst polévky s kupovanými těstovinami,
zkuste vyrobit domácí z mouky a vajíčka. Nechte děti nastrouhat vyrobenou
směs do polévky a můžete si po uvaření zahrát třeba na rybáře. Kdo vyloví více krmení
pro rybičky?
Nemají rádi nějakou zeleninu?
Vyrobte z ní dárek např. takový, o kterém rádi mluví.
Jako třeba z okurky
plachetnici, nebo krevety, z ředkviček či vařených vajíček myši, z luštěnin
korále, ze salátu mořské vlny, z vařeného květáku ovečky, z brokolice
košatý strom, z citronu a mrkve barevné rybičky, rajčátek a černých oliv
berušky, ze salámů nebo plátkových sýrů růže, motýlky, ryby, apod. Z toustového
chleba můžete postavit skvělý domek s dveřmi i okny včetně barevné
zahrádky, kterou vytvoříte rovněž z ovoce a zeleniny.
Je to samozřejmě
více práce, než dětem dát na talíř trochu toho sýra, šunky, k tomu kousek
zeleniny a je to. Jenže pokud dokážete změnit způsob podání, získáte něco, co
ničím nenahradíte. Změníte v prvé řadě dětské vnímání na konzumní svět,
který je jim denně servírován díky reklamám, které v nich následně
vyvolávají závislost. Pokud o to nestojíte a chcete to změnit, je nutné mnoho násobně
zvýšit kognitivní dětskou vnímavost, kreativitu, a v neposlední řadě
aktivní zájem o spolupráci. Pokud tedy všichni rodiče říkají, že by pro své
dítě udělali cokoliv, je vhodný čas začít dělat věci jinak. Ne každý ale má
vrozenou obrazovou představivost, která by mu ulehčila vytvářet s dětmi hravé
obrázky. Proto nevěšte hlavu, pokud mezi takové rodiče patříte i vy. Ke všemu
se postupně společně dopracujeme. Prozatím vám všem přeji hodně štěstí.
S láskou a úctou váš osobní
trenér Radovan.