neděle 23. února 2014

ČÍM JEDÍ DĚTI NEJRADĚJI?



ČÍM JEDÍ DĚTI NEJRADĚJI?

Teď si asi říkáte, co je to za hloupou otázku? No to je snad jasné každému. Ústy přece, že? No, není to tak úplně pravda, neboť dětský svět je plný fantazie a barev. A ten je nutné kreativně nejen podporovat, ale hlavně vnímat. Co myslíte, že se stane, když koupíte dítěti nějaké ovoce a dáte jej před něj na stůl? Chvilku na něj bude koukat, a když nevydržíte a pobídnete ho, aby si vzalo, mnoho z dětí odmítne. Proč? Neláká je to, protože je to jen fádně uspořádané ovoce do mísy, které jim nic neříká. A velmi často se spíše setkáte s výmluvou, že to, či ono nejedí. Pokud si ovšem dáte tu práci a s láskou a úsměvem dokážete z několika kousků ovoce vytvořit jakýkoliv pestrobarevný obraz, z 99% vám to dítě slupne na posezení a ještě bude chtít přidat. 
Ze zkušenosti vám mohu potvrdit, že co se stravy u dětí týče, tak vždy dají přednost tomu, co se jim líbí, voní, vypadá lákavě a hravě. Všeobecně lze říci, že děti moc nemusí ryby, (přestože je tolik potřebují), luštěniny a v neposlední řadě polévky. Dochází pak k začarovanému kruhu, kdy rodiče i kuchařky ve školkách, nebo školách zkoušejí mnoho receptů, jak přesvědčit děti, aby to či ono snědly. A na scénu nastupuje plýtvání. Je samozřejmě jednodušší a pohodlnější dát dětem smažené hranolky, párek v rohlíku, nebo hamburger, když jsou na každém rohu k mání. Otázka ovšem zůstává, co tím děti získají a co tím naopak ztratí. Tak jako tak, se na ně konzumace takové potravy dříve či později podepíše. 

Nákupy polotovarů se v české republice za poslední tři roky zdvojnásobily. Z toho také vyplývá, že jsme vědomě přijali společenský tlak, nechat se ovládat uspěchanou dobou. Pokud na to ale nepřistoupíme a sami si určíme pravidla hry, můžeme začít tvořivě spolupracovat např. o víkendech, kdy je na vše více času. 
Jak to ale udělat, aby děti začaly sami toužit po jídle, které jim zrovna moc nejede? Začněte si společně hrát na kuchaře a dejte průchod kreativnímu tvoření. Čím více budete hravější a nápaditější, tím zajímavější výtvory dokážete společně s dětmi vykouzlit. Tím, že se děti aktivně zapojí do tvoření, sami se budou těšit na očekávaný výsledek. Pokud děti odmítají například jíst polévky s kupovanými těstovinami, zkuste vyrobit domácí z mouky a vajíčka. Nechte děti nastrouhat vyrobenou směs do polévky a můžete si po uvaření zahrát třeba na rybáře. Kdo vyloví více krmení pro rybičky?
Nemají rádi nějakou zeleninu? Vyrobte z ní dárek např. takový, o kterém rádi mluví.
Jako třeba z okurky plachetnici, nebo krevety, z ředkviček či vařených vajíček myši, z luštěnin korále, ze salátu mořské vlny, z vařeného květáku ovečky, z brokolice košatý strom, z citronu a mrkve barevné rybičky, rajčátek a černých oliv berušky, ze salámů nebo plátkových sýrů růže, motýlky, ryby, apod. Z toustového chleba můžete postavit skvělý domek s dveřmi i okny včetně barevné zahrádky, kterou vytvoříte rovněž z ovoce a zeleniny. 
Je to samozřejmě více práce, než dětem dát na talíř trochu toho sýra, šunky, k tomu kousek zeleniny a je to. Jenže pokud dokážete změnit způsob podání, získáte něco, co ničím nenahradíte. Změníte v prvé řadě dětské vnímání na konzumní svět, který je jim denně servírován díky reklamám, které v nich následně vyvolávají závislost. Pokud o to nestojíte a chcete to změnit, je nutné mnoho násobně zvýšit kognitivní dětskou vnímavost, kreativitu, a v neposlední řadě aktivní zájem o spolupráci. Pokud tedy všichni rodiče říkají, že by pro své dítě udělali cokoliv, je vhodný čas začít dělat věci jinak. Ne každý ale má vrozenou obrazovou představivost, která by mu ulehčila vytvářet s dětmi hravé obrázky. Proto nevěšte hlavu, pokud mezi takové rodiče patříte i vy. Ke všemu se postupně společně dopracujeme. Prozatím vám všem přeji hodně štěstí.
S láskou a úctou váš osobní trenér Radovan.